Witajcie wszyscy,
Ten post został zaczerpnięty z forum Versys.
Ponieważ byłem byłym właścicielem Versysa i to jest najlepszy wątek dla tego problemu dla Vulcan S, te same koła zębate z przodu i z tyłu pasują do Vulcan S
Krótkie wprowadzenie do tego tematu. Żywotność łańcucha i koła zębatego jest częściowo określona przez konserwację, a częściowo przez same koła zębate i łańcuch. Połączenie łańcucha/koła zębatego, które powoduje, że to samo ogniwo łańcucha za każdym razem uderza w ten sam ząb koła zębatego, spowoduje, że ten ząb i ogniwo zużyją się znacznie szybciej niż reszta. Idealnie, za każdym razem ogniwo jest o jeden ząb dalej niż poprzednio, wymagając od niego odwiedzenia każdego zęba w kole zębatym, zanim ponownie trafi na pierwszy. Producenci generalnie wybierają kombinację gdzieś pośrodku, ponieważ osiągnięcie idealnego zużycia przy jednoczesnym uzyskaniu żądanego przełożenia jest trudne. Inne względy to liczba kontaktów na odległość (narzędzie używa mili) i promień koła zębatego (mniejsze przednie koła zębate przyspieszają łańcuch szybciej). Zatem sztuczka polega na tym, aby albo wybrać średnie przełożenie i pogodzić się z nieco większym zużyciem, albo wybrać jedną z idealnych kombinacji. Ostatnim czynnikiem jest to, że każda zmiana spowoduje przesunięcie odległości między kołem zębatym napędowym a tylną osią. Należy to utrzymać jak najbliżej oryginału, aby można je było dopasować do szczelin regulacyjnych w wahaczu. Nie przyglądałem się napinaczowi tylnej osi w V, więc nie mogę powiedzieć, ile jest miejsca na tego rodzaju regulacje. Jednak ludzie wydają się radzić sobie z tylnym kołem zębatym 43 zęby na oryginalnym łańcuchu (114 ogniw), co daje +0,510 cala, ale może spowodować, że zabraknie regulacji, zanim łańcuch naprawdę się zużyje.
Dla idealnego zużycia oba koła zębate muszą być nieparzyste, w przeciwieństwie do parzystej liczby ogniw na łańcuchu (nie używaj półogniwek!). Bike Bandit ma przednie koła zębate 13-16 zębów i tylne 39-46 zębów. Oto częściowa lista kombinacji zbliżonych do przełożenia 15/44, które nie powodują słabego zużycia. Idealne liczby zużycia pasują do zębów koła zębatego, powyżej połowy jest dobrze, poniżej jest źle.
~ Przód/Tył-Łańcuch ~ Przełożenie ~ Różnica długości ~ Zużycie #s ~ Komentarze
~ 15/46-114 ~ 3,06 ~ 0,000 ~ 5/23 ~ Oryginalne, przełożenie trochę wysokie, słabe zużycie z przodu
~ 16/46-114 ~ 2,88 ~ -0,150 ~ 8/23 ~ 15/43-112 jest lepsze
~ 15/45-112 ~ 3,00 ~ -0,460 ~ 15/45 ~ Może nie pasować, przełożenie o jeden stopień niżej niż oryginalne
~ 15/45-114 ~ 3,00 ~ +0,170 ~ 5/15 ~ Słabe zużycie
~ 15/44-112 ~ 2,93 ~ -0,290 ~ 15/11 ~ Słabe zużycie z tyłu
~ 15/44-114 ~ 2,93 ~ +0,340 ~ 5/22 ~ Dobry wybór, oryginalne zużycie
~ 15/43-112 ~ 2,86 ~ -0,120 ~ 15/43 ~ Doskonały wybór
~ 15/41-112 ~ 2,73 ~ +0,210 ~ 15/41 ~ Przełożenie trochę niskie
~ 14/41-110 ~ 2,93 ~ -0,270 ~ 7/41 ~ Dobry wybór, lepsze zużycie niż 15/44-114
~ 13/39-110 ~ 3,00 ~ +0,210 ~ 13/39 ~ Przednie koło zębate małe, o jeden stopień niżej niż oryginalne
Dla przełożenia 2,93 (15/44) użyłbym 14/114-110 zamiast przesuwać łańcuch o jedno ogniwo do przodu podczas czyszczenia. Dla przełożenia 2,86 15/43-112 jest właściwym rozwiązaniem do jazdy po autostradzie. Inne przełożenia są możliwe, ale wydaje się, że to jest to, co większość ludzi uważa za właściwe przełożenie dla tego motocykla.
To właśnie dlatego uwielbiam motocykle z napędem łańcuchowym. Nie wiem, jak bardzo to wszystko wpływa na rzeczywistą żywotność łańcucha, ale jako inżynier uwielbiam takie rzeczy, nazwijmy to obsesyjno-kompulsywnym.
Widzisz, co mi (sobie) zrobiłeś? Teraz spędziłem popołudnie na wyszukiwaniu numerów kół zębatych dla motocykla, którego jeszcze nawet nie posiadam.
Uprzejmości Matt z forum Versys.
P.S. Miałem 15t/43t na Versys, zanim wymieniłem go na znacznie wygodniejszy Vulcan S se