Kawasaki Vulcan Forum banner

Wyreguluj tylne zawieszenie VN800

1 reading
42K views 22 replies 8 participants last post by  Demin  
#1 ·
Mam '05 Vulcan 800 stock. Dostałem używane siedzenie Corbin, aby poprawić poziom komfortu i to pomaga, ale kiedy wpadam na duże nierówności na drodze, wstrząsa mi plecami. Znalazłem ten link o tym, jak wyregulować napięcie wstępne w moim VN800, ale nie rozumiem, czy powinienem zwiększyć, czy zmniejszyć napięcie wstępne. Ważę 185 funtów i jeżdżę głównie sam, ale czasami moja żona o wadze 150 funtów jeździ ze mną we dwoje. Proszę wyjaśnić, jak to działa.
-Art
 
#2 ·
Wstępne obciążenie reguluje ugięcie po umieszczeniu na motocyklu oczekiwanej wagi pasażerów i bagażu.

Tak naprawdę nie robi nic dla obciążenia, ponieważ o ile jest ustawione od zera do prawidłowego wstępnego obciążenia dla twojej wagi, sprężyna i tak opadłaby/ściągnęła się do (lub poniżej) tego poziomu, gdy tylko ty i twój ładunek na nim usiądziecie.

Jeśli jazda jest wstrząsająca, wstępne obciążenie było ustawione za daleko (rzadko) lub masz inne problemy z amortyzatorem. Ile kilometrów ma twój motocykl? Być może nadszedł czas na nowy amortyzator.
 
#3 ·
Wątpię, żebym potrzebował nowego amortyzatora, mój motocykl jest z '05, ale ma przejechane tylko 5000 mil. Szukałem w Internecie informacji na ten temat i nie jestem jedynym, który odczuwa szarpanie podczas jazdy na VN800 z pojedynczym tylnym amortyzatorem. Próbuję tylko zrozumieć, jaki związek ma napięcie wstępne z komfortem jazdy. Moje motocykle crossowe mają regulację tłumienia na amortyzatorze, ale nie sądzę, żeby tak było w przypadku vn800.
-Art
 
#4 · (Edited)
Przy 5000 milach twój amortyzator powinien być wciąż w porządku. W moim 800A zawsze byłem całkiem zadowolony z tylnego amortyzatora i jazdy po autostradzie z dużą prędkością, ale nie jeździłem nim zbyt często po bocznych drogach, drogach gruntowych ani na progach zwalniających.
 
#5 ·
Mambo Dave,
Na autostradzie, kiedy wjeżdżam na zmianę nawierzchni (czarny asfalt na mostach, mocno podskakuje), to samo dzieje się na lokalnych drogach z nierównościami biegnącymi z boku na bok jezdni. Kiedy moja żona jedzie ze mną, wydaje się być trochę lepiej, ale tak naprawdę nie jestem tego pewien, ponieważ nie jeździ ze mną tak często. Czytałem, że ustawienie fabryczne jest bardzo niskie, co obniża motocykl. Być może dobija?
-Art
 
#6 · (Edited)
Może źle o tym myślę, ale większe napięcie wstępne to bardziej ściśnięta sprężyna, a to obniżyłoby motocykl bardziej - mniejsze napięcie wstępne podniosłoby go... ale oba nie zmienią wysokości po uwzględnieniu wagi kierowcy, chyba że ważysz tak mało, że nawet przy najmniejszym napięciu wstępnym twoja waga nie ściska sprężyny.

Dlaczego nie poprosisz żony, żeby pojechała na jazdę próbną, a potem przejechała trasę, którą zawsze jeździsz i zobaczysz, jak się czuje? Jeśli się poprawi, spróbuj trochę zmniejszyć napięcie wstępne, gdy będziesz jeździł.

Dwie inne rzeczy, które weszły do gry w ciągu ostatnich wielu mil z moim Vulcanem - tylna opona ma znaczenie dla jakości jazdy na dwa sposoby... eee... może trzy (chyba że ktoś założy szerszą oponę niskoprofilową, wtedy wszystkie zakłady są nieważne). Powinieneś ją pompować na przejażdżki z obciążeniem (ty i sprzęt, ty i twoja żona) i nieco obniżyć ciśnienie na lekkie przejażdżki solo. Nowe opony kontra stare, z tą samą ilością bieżnika, też miały znaczenie. Mam nadzieję, że nadal nie masz oryginalnych opon w tym motocyklu - 5000 mil czy nie, siedmioletnie opony (osiem, jeśli twój 2005 został zbudowany w 2004 roku) są twardsze i zaczynają się wysuszać lub pękać. Nowa guma to bardziej miękka guma. Zauważyłem dużą zmianę, gdy przeszedłem na nowo wyglądające (duża głębokość bieżnika, poprzedni właściciel stwierdził, że mieli na nich nieco ponad 200 mil - a głębokość bieżnika wyglądała na tak nową), ale stare Metzler 880, które miał, do nowego Dunlopa, na który wymieniłem tył. Kiedy Dunlop się zużył, jazda była bardziej szorstka, ale nie zdawałem sobie sprawy, jak szorstka się stała, dopóki nie założyłem nowego Kenda Cruz z tyłu... wow, o wiele przyjemniejsza jazda!

Sugeruję więc, żebyś dobrze przyjrzał się ciśnieniu w oponach z tyłu i ocenił wiek tyłu - mój VN800A zmienił się dramatycznie między tylnymi oponami dla niuansów połączeń mostów na autostradzie i tym podobnych.

Ponieważ zauważyłem różnice w jeździe w mieszankach gumowych, przypuszczam, że tylne opony o większym przebiegu miałyby zwykle twardszą mieszankę, a tym samym dawałyby bardziej szorstką jazdę. Ściskanie powietrza i ścian bocznych to nie jedyne, co się liczy, ściskanie gumy bieżnika liczy się bardzo na 800, jak się wydaje, gdzie moje inne motocykle nie są tak wrażliwe.

Edycja: Mam nadzieję, że to doceniasz - odłożyłem moją miskę lodów, żeby to napisać, ale kiedy sięgnąłem po nią, zobaczyłem, że mój kot ją lizał. Jedna dobra miska Ben & Jerry's w dół rury :mad: :rolleyes:
 
#7 ·
Kiedy wracam do domu z pracy, mogę wyjąć narzędzia i usunąć prawą osłonę boczną i plastikowe pudełko, aby zobaczyć amortyzator/sprężynę. Jeśli napięcie wstępne jest wysokie, spróbuję je zmniejszyć. Jeśli jest niskie, spróbuję zwiększyć napięcie wstępne i sprawdzić, czy to pomoże.
 
#8 ·
Stwierdziłem, że regulowane tylne zawieszenie 800 przy ustawieniu fabrycznym "1" było zbyt "miękkie" i czasami dobijało. Był to szczególnie problem z pasażerem na pokładzie.

Zatem na początku tego sezonu (po przejechaniu z tym prawie 24 000 mil), podniosłem motocykl i zdjąłem osłonę przedniej zębatki, co dało mi łatwy dostęp, za pomocą długiego śrubokręta, do kołnierza regulacyjnego na dole regulowanego amortyzatora.

Bez obciążenia tylnego koła wystarczyło kilka uderzeń śrubokrętem ciężkim młotkiem, aby kołnierz się obrócił (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara, myślę, ale w tej chwili nie jestem pewien - ale kiedy to zobaczysz, będziesz wiedział, w którą stronę iść). To kompresuje amortyzator, powodując, że wymaga on większego obciążenia/wstrząsów, zanim dobije.

Ponownie ustawiłem zawieszenie na ustawienie "4" (dokładnie pośrodku, między ustawieniami "1" i "7") i problem dobijania zniknął.

Jest to bardzo prosta operacja i nie sprawiła, że jazda motocyklem była zauważalnie bardziej uciążliwa na gładkich drogach. Jestem zachwycony wynikami i polecam to, jeśli kiedykolwiek stwierdzisz, że tył dobija na wyboistych drogach.

Myślę, że ustawienie fabryczne "1" jest przeznaczone dla nieco mniejszych ludzi z Kraju Wschodzącego Słońca. My Amerykanie mamy tendencję do noszenia ze sobą trochę więcej mięsa.
 
#9 ·
griffjo,
Postępowałem zgodnie z Twoimi sugestiami. Zdjąłem prawą osłonę i plastikowe pudełko. Podniosłem rower i uderzyłem w kołnierz regulacyjny młotkiem i śrubokrętem o około 4 kliknięcia w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Nie zauważyłem żadnych numerów na kołnierzu, ale światło nie było zbyt dobre. Teraz leje deszcz, więc jutro zrobię jazdę próbną. Dzięki za wskazówki. Mam nadzieję, że to pomoże. Tylko 1 mała rysa na górnym tłumiku powstała podczas procesu :(
 
#10 ·
Art B.

Obie strony działają, ale zauważyłem, że łatwiej jest dostać się do kołnierza z lewej strony po zdjęciu osłony przedniej zębatki - żadnych rur na drodze.

Ponadto nie widziałeś żadnych liczb, ponieważ nie ma żadnych liczb. Pełny ruch zgodnie z ruchem wskazówek zegara do oporu to ustawienie "1". Przy bliższym przyjrzeniu się zauważysz, że istnieje 7 możliwych "zakątków"/ustawień. To jak wchodzenie po schodach, od jednego "zakątka" do następnego. Gdy ciężar wróci na tylne koło, powinien ładnie pozostać na swoim miejscu.

Nigdy tego nie próbowałem, ale wygląda na to, że jeśli spróbujesz obrócić kołnierz za daleko (poza ustawienie "7" [najwyższe]), po prostu wrócisz do "1" i będziesz musiał zacząć od nowa.

Będę zaskoczony, jeśli to w dużym stopniu nie pomoże. Jeśli nie wyeliminuje całkowicie "dobijania" do Twojej satysfakcji, możesz po prostu podbić go o jeszcze jeden lub dwa zakątki i zobaczyć, czy to pomoże.
 
#12 · (Edited)
W tempie bycia złym człowiekiem, który rozwiewał mity i komplikował sprawy...

http://www.wrrdualsport.com/tech-guide/suspension/106-suspension-201

pod "Preload & Sag"

"Regulacja napięcia wstępnego NIE zmienia charakterystyki sprężyny. Zmniejszenie napięcia wstępnego nie powoduje, że sprężyna staje się bardziej miękka i odwrotnie, dodanie napięcia wstępnego nie powoduje, że staje się sztywniejsza. To bardzo powszechne błędne przekonanie wielu motocyklistów. Jednak regulacja napięcia wstępnego ZMIENIA, o ile skoku zawieszenia jest dostępne, aby rozciągnąć zawieszenie, gdy motocykl jest odciążony na wyboju, szczycie wzniesienia lub w dowolnym momencie, gdy musi się rozciągnąć, aby utrzymać kontakt opony z nawierzchnią na dołku. Wydajność jest najlepsza, gdy zawieszenie normalnie pracuje w środkowym zakresie dostępnego skoku. ... Jednak regulacja napięcia wstępnego ZMIENIA, o ile skoku zawieszenia jest dostępne, aby rozciągnąć zawieszenie, gdy motocykl jest odciążony na wyboju, szczycie wzniesienia lub w dowolnym momencie, gdy musi się rozciągnąć, aby utrzymać kontakt opony z nawierzchnią na dołku."

Wiem, że to do bani, ale postrzeganie dobijania z powodu napięcia wstępnego ustawionego na "1" wydaje się wątpliwe. To, co faktycznie może się wydarzyć, to to, że zawieszenie może "dobijać", ale nie jestem pewien, czy spowodowałoby to zwiększony dyskomfort, którego doświadcza Art. Wyobrażam sobie, że powoduje to problemy z kontrolą podczas mocnego obciążania zawieszenia, szczególnie na zakrętach z nierównymi nawierzchniami, ale Art nie stwierdził, że ma z tym problemy.

Zgadzam się, że wiele motocykli jest zawieszonych zbyt miękko, ponieważ są produkowane na rynek japoński, jednak o ile wiem, 800-tki były montowane / produkowane w USA. Co więcej, niewielu, poza załadowanymi turystami cross-country VN800, skarżyło się na tylną sprężynę, która jest zbyt miękka, co czytałem tutaj na forach VN800. Oczywiście, napięcie wstępne "1" jest prawdopodobnie zbyt miękkie dla napięcia wstępnego, ale dostosowanie go do prawidłowego nie rozwiązuje problemów, które wydają się ścigać.

Art, możesz myśleć, że oszalałem na punkcie tylnej opony lub moich innych komentarzy na temat twojego zawieszenia (zaufaj mi, spróbuj najpierw tylnej opony, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś), ale nie odpowiedziałeś, że nie jeździsz na starych oponach fabrycznych. Przy 5000 milach jestem pewien, że wielu próbuje, ale zyskasz dużo absorpcji nierówności drogi z opon, które mają nową elastyczną gumę, oraz z opony, która ma odpowiednie ciśnienie dla obciążenia twojego motocykla.
 
#18 ·
W tempie bycia złym człowiekiem, który rozwiewał mity i komplikował sprawy...

http://www.wrrdualsport.com/tech-guide/suspension/106-suspension-201

pod "Preload & Sag"

"Regulacja napięcia wstępnego NIE zmienia charakterystyki sprężyny. Zmniejszenie napięcia wstępnego nie powoduje, że sprężyna staje się bardziej miękka i odwrotnie, dodanie napięcia wstępnego nie powoduje, że staje się sztywniejsza. Jest to bardzo powszechne błędne przekonanie wielu motocyklistów. Jednak regulacja napięcia wstępnego ZMIENIA, o ile skoku zawieszenia jest dostępne, aby wydłużyć zawieszenie, gdy motocykl jest odciążony na wyboju, szczycie wzniesienia lub w dowolnym momencie, gdy musi się wydłużyć, aby utrzymać kontakt opony nad zagłębieniem. Wydajność jest najlepsza, gdy zawieszenie zwykle pracuje w środkowym zakresie dostępnego skoku. ... Jednak regulacja napięcia wstępnego ZMIENIA, o ile skoku zawieszenia jest dostępne, aby wydłużyć zawieszenie, gdy motocykl jest odciążony na wyboju, szczycie wzniesienia lub w dowolnym momencie, gdy musi się wydłużyć, aby utrzymać kontakt opony nad zagłębieniem."...
Nie wiem, skąd pochodzi ten artykuł, ale jest on wprowadzający w błąd. Znalazłem ten artykuł, który bardzo dobrze to wyjaśnia.

http://www.ntnoa.org/suspension_preload.htm
 
#13 · (Edited)
Mambo Dave,
Mam oryginalne opony w rowerze. Będę postępować zgodnie z Twoimi sugestiami, gdy pogoda się poprawi. Próbowałem wyregulować ciśnienie w oponach, ale stacja benzynowa, do której poszedłem, miała kiepski miernik, więc nie jestem pewien, jakie jest teraz dokładne ciśnienie. Zabiorę ze sobą dobry i od tego zacznę regulację. To, co mówisz, ma dla mnie sens. Tak naprawdę nie ustaliłem, czy zawieszenie rzeczywiście dobija, czy nie. Dzięki za sugestie. Kontrola nad rowerem nie jest dotknięta tym problemem.
-Art
 
#14 ·
Dave,

WIEM, że jesteś bardzo kompetentny (mam osobiste doświadczenie, aby to potwierdzić), więc ostatnią rzeczą, jaką zrobię, będzie kłótnia z tobą.

ALE doświadczałem prawdziwego wstrząsu, gdy przejeżdżałem przez nierówności/dziury, zwłaszcza z żoną na siedzeniu pasażera. Zmieniłem ustawienie wstępnego obciążenia z fabrycznego ustawienia "1" na ustawienie środkowe "4" - i problem ZNIKNĄŁ.

Te same opony, to samo ciśnienie w oponach, ten sam łańcuch, ten sam luz łańcucha, ta sama częstotliwość smarowania łańcucha - TO SAMO WSZYSTKO.

Nie udaję, że wiem dokładnie, jak działa tylne zawieszenie lub jak powinno działać, ani co ustawienie wstępnego obciążenia powinno robić lub nie powinno robić. Być może "dobijanie" technicznie nie jest tym, czego doświadczałem - wiem tylko, że tak się "czułem". Prawie 40 lat temu jeździłem HD Sportster i dokładnie tak się czułem podczas jazdy tym motocyklem przez większość czasu.

Wiem jednak, że miałem problem z dość poważnymi wstrząsami na nierównościach/dziurach. I wiem, że problem praktycznie zniknął po dokonaniu zmiany ustawień - i to była JEDYNA zdalnie powiązana zmiana.

Dlaczego to pomogło, chyba naprawdę nie potrafię powiedzieć - ALE POMOGŁO.

Ponadto, chociaż 800 rzeczywiście został zmontowany/wyprodukowany w USA (Omaha, NB, jeśli dobrze pamiętam), nie zdziwiłbym się, gdybym odkrył, że został przynajmniej częściowo zaprojektowany przez japońskich inżynierów, których "normalna" percepcja rozmiaru mogłaby być bardzo łatwo zabarwiona kulturowo.
 
#15 ·
Wierzę ci. Nie jestem pewien, jak to wpłynęło na Twój motocykl, ale napięcie wstępne - do punktu, w którym jest za duże dla danego obciążenia - nie zmienia ani współczynnika sprężystości, ani sztywności, ponieważ kierowca i obciążenie i tak skompresowałyby sprężynę poza ustawienie napięcia wstępnego, po prostu siedząc na motocyklu. Zatem prawidłowe napięcie wstępne jest niwelowane przez normalne siedzenie i jazdę do momentu, w którym tylne zawieszenie na naprawdę nierównym terenie faktycznie się odciąża. W tym momencie napięcie wstępne utrzymuje pewne napięcie na sprężynie.

To tylko przypuszczenie, ale może się dziać tak, że napięcie wstępne sprężyny może zapobiegać zbyt dużemu rozciąganiu się niezbyt dobrego amortyzatora... to znaczy, jeśli z jakiegoś powodu zbyt duże rozciągnięcie psuje zawory i pozwala amortyzatorowi VN800 łatwiej dobijać.
 
#16 ·
Czy wstrząsy występują tylko w tylnym zawieszeniu, a nie z przodu? Tylko myśl, jeśli twoja regulacja nie pomaga.

Wstępnie obciąż go ciśnieniem, jakie sprężyna wywiera, aby zapobiec ruchowi amortyzatora. Amortyzator nie zaczyna tłumić, dopóki nie zostanie pokonane wstępne obciążenie. Im większe wstępne obciążenie, tym sztywniejsza jazda. Dodanie wstępnego obciążenia podniesie motocykl i zmniejszy prawdopodobieństwo dobicia. Mniejsze wstępne obciążenie, a motocykl opada i otrzymujesz bardziej miękką jazdę.
Jeśli dobija, dostajesz uderzenie i nieprzyjemny wstrząs, jak powiedziałeś. Powiedziałbym więc, że jeśli to nie dobicie, zmniejsz wstępne obciążenie. Jeśli dobija, a twoje wstępne obciążenie jest już wysokie, to problem z tłumieniem, w którym to przypadku potrzebujesz nowego/innego amortyzatora.
 
#17 ·
Cóż, deszcz w końcu ustał, wziąłem moją 800 na jazdę próbną ze zwiększonym napięciem wstępnym o kilka kliknięć. Wydaje się być trochę lepiej. Spróbuję jeszcze 1 lub 2 kliknięcia i zobaczę, jak to działa. Muszę również dostać się na stację benzynową i sprawdzić ciśnienie w tylnej oponie. Jakie ciśnienie byś polecił? Przód nie stanowi problemu podczas jazdy, tylko tył na wybojach na drodze, a ja ważę 180 funtów.
-Art
 
#19 ·
Niedawno napotkałem ten problem z plecami.

Niedawno założyłem pojedyncze siedzenie na mój VN800b i zacząłem odczuwać ból pleców podczas jazdy i czuję, że większe nierówności wstrząsają całym moim ciałem!

Zdjąłem osłonę, aby stwierdzić, że amortyzator nadal znajdował się w pozycji 1.
Biorąc pod uwagę, że motocykl przejechał 26000 km, zaskoczyło mnie to!

Przekręciłem go na 6, ale wciąż odczuwam wstrząsy i naprawdę czuję nierówności na drodze.

Jestem prawie pewien, że lekko wyściełane fabryczne siedzenie nie mogło pochłaniać wszystkich nierówności.
Moja nowa teoria jest taka, że pojedyncze siedzenie i nowe kierownice ustawiły moje ciało pod innym kątem na motocyklu, co może być przyczyną?

Jakieś przemyślenia...? naprawdę wpływa na moją radość z jazdy motocyklem!:mad:
 
#20 ·
Wiem, że to źle, ale zawsze używałem powierzchni styku opony, aby regulować ciśnienie powietrza.

Zacznij od zalecanego przez producenta, przejedź krótką przejażdżkę, zatrzymaj się i spójrz na ślad, jaki nawierzchnia pozostawia na oponie. Dostosuj o funt lub dwa, jeśli uważasz, że powierzchnia styku powinna być szersza, upuść trochę powietrza, jeśli powinna być węższa, dodaj trochę. Jedź i sprawdź ponownie. Po prostu patrzę na to, aby uzyskać jak najwięcej gumy na ziemi, nie będąc na ścianie bocznej, co pomaga uzyskać równomierne zużycie i zwykle kończy się na niższym poziomie niż ustawienie zalecane przez producenta. Mniej powietrza zapewnia również nieco bardziej miękką jazdę. Działa zarówno z przodu, jak i z tyłu, robię to od lat we wszystkich moich motocyklach. Zwłaszcza w przypadku używania opon o innych rozmiarach niż standardowe, to jedyny sposób, aby dowiedzieć się, czego potrzebujesz, a ponieważ każda osoba i obciążenie są inne, jest to dostosowane tylko do Ciebie.
 
#21 ·
Dostosowałem wstępne obciążenie do maksymalnego ustawienia i wciąż odczuwam to samo wstrząsanie w moich plecach (możliwa niewielka poprawa). Ustawilem również ciśnienie w tylnej oponie na 30 funtów i to również jest mniej więcej to samo. Chyba spróbuję jeszcze trochę obniżyć ciśnienie i zobaczyć, jak się poczuję. Jak niskie może być fabryczne ciśnienie w oponach i nadal być bezpieczne?
-Art
 
#22 ·
Muszę również rozwiązać ten problem. Z moją młodszą córką motocykl nigdy nie dobija, ale moja starsza córka jest o około 30 funtów cięższa i dobijamy na wybojach. Szukam porady, czy potrzebuję mocniejszej sprężyny, czy może czas kupić Nomada do jazdy we dwoje.

Nie chcę wydawać dużo na przeróbkę zawieszenia, ponieważ planuję wkrótce dodać Nomada.
 
#23 ·
Mam amortyzator Works w moim rowerze, więc jest trochę inaczej. Ale koncepcja jest taka sama. Jeśli jesteś solowym rowerzystą i masz normalną wagę, chcesz mniejszego napięcia wstępnego. Na tych motocyklach skala wydaje się pasować, może 1 lub 2. Jeśli jesteś dużym facetem, może 3 lub 4. I starsza pani lub jakiś sprzęt 4 w górę.
Napięcie wstępne to obciążanie sprężyny. Im większy ciężar, tym bardziej się ściska. Kiedy idziesz w górę w liczbach, ściskasz sprężynę.
Oto jeden podobny do mojego. Aby dodać napięcie wstępne, dokręć nakrętkę mocniej do sprężyny.